top of page

Van flitspaal naar verdieper

In deze column zetten we regelmatig een zaakvoerder in the picture. De leiders van morgen - die vandaag al fantastisch bezig zijn! Deze jonge leidinggevenden kunnen een inspiratiebron zijn voor anderen. Zonder proven track record van jàààren, maar wel met herkenbare uitdagingen, missies, dromen en ideëen van succes. Perfectie bestaat niet en zal je hier dus ook niet vinden. Inspiratie en echtheid hopelijk des te meer. Enjoy reading!


Babette, CEO van BUFFL
Babette, CEO van BUFFL

Babette is sinds kort CEO van BUFFL, een groeiende organisatie die bedrijven helpt en ondersteunt in projecten om betere beslissingen te nemen. Voordat ze CEO werd werkte Babette enkele jaren in een sales- en operations- rol om ook de achterkant van het bedrijf door en door te leren kennen. Ze ziet zichzelf vandaag als verantwoordelijke voor de happiness, de cultuur en de koers van de hele organisatie. “Van een heel ander kaliber dan enkel verantwoordelijk zijn voor de cijfers”, lacht ze.


Typerend aan Babette is haar vertrouwen en daadkracht. “We helpen klanten bij het nemen van beslissingen, dus ik vind het heel belangrijk dat we intern ook beslissingen durven nemen.”. Daarnaast beseft ze tegelijk dat het succes van de organisatie staat of valt met hoe goed mensen samenwerken. "Ik ben iemand die snel kan gaan," zegt ze, "maar ik moet ook leren verdiepen: leren vertragen op de juiste momenten om anderen mee te krijgen.”


Fail fast, learn fast - maar niet zonder veiligheid

Een principe waar Babette op hamert, is fail fast, learn fast. Snel experimenteren, leren, en durven beslissen. Cruciaal als organisatie waar innovatie belangrijk is, maar hoe zorgt Babette voor de psychologiche veiligheid om dat gedrag te stimuleren?


“In eerste instantie door zelf kwetsbaar te zijn. Ik toon zelf aan dat ik niet alles weet en durf mijn fouten benoemen.” Daarnaast durft Babette ook haar fouten terugdraaien wanneer die niet de juiste blijken te zijn.


Als tweede is een kader bieden belangrijk, want duidelijkheid creëert óók veiligheid. Om die duidelijkheid te bieden hebben ze één van de tools die ze extern bij klanten gebruiken nu ook intern geïntroduceerd, namelijk een scoping document. “Voor we aan een groot project starten vullen we dat in: Wat is het budget, de verwachtingen, de tijdsinvestering, …? in het begin leek dat wat overkill, maar het helpt misinterpretaties voorkomen.”, aldus Babette.


Cultuur is niet gewoon HR die elke maand een feestje organiseert


ree

Cultuur is geen jaarlijks HR-feestje

Het is een dagelijkse oefening en zit in de kleine dingen: in hoe je communiceert, in hoe je feedback geeft, in hoe je naar elkaar luistert.".

Babette beschrijft de cultuur van BUFFL als enorm toegankelijk naar elkaar toe, maar ook eentje van actie nemen en durven doen. Dat vatten ze mooi samen in hun 3 kernprincipes: Lead the way: neem ownership en durf de lead nemen. Be curious: stel vragen en leun niet achterover en Success is better when shared.


Die laatste lukt goed intern, maar successen delen naar de externe wereld blijkt een ander paar mouwen. “Het blijft een uitdaging voor ons om ons verhaal voldoende naar buiten te brengen. Klanten zeggen haar wel eens “BUFFL is the best kept secret in het marktonderzoek-landschap”, vertelt Babette. “Het is dus zeker één van mijn prioriteiten dit jaar om hier stappen in te zetten en de trotsheid die we intern voelen voor wat we doen, ook extern te laten zien.”.


BUFFL legt grote nadruk op het actief betrekken van hun team bij de visie en richting van de organisatie. Dit gebeurt bijvoorbeeld via maandelijkse all-hands meetings, waar teamdoelen worden besproken en waarin ruimte is voor open sessies en co-creatie. Babette benadrukt het belang van deze momenten om iedereen in het team het gevoel te geven dat ze echt kunnen bijdragen aan het grotere geheel.


Sinds kort pakt Babette als CEO die momenten ook efficiënter aan. Ze vertelt dat ze vroeger in de val trapte van te presenteren en op het moment zelf te polsen naar vragen. Vaak zijn die er initieel niet - of durven mensen ze niet stellen in grote groep - en komen ze achteraf naar boven. "Je hebt dan soms het gevoel dat alles helder is, maar een maand later komt er feedback dat er toch nog onduidelijkheden waren.". Dat vertraagt het proces en creëert ruimte voor misinformatie. Daarom stuurt Babette nu vooraf al een pre-read door over wat er besproken gaat worden en vraagt ze haar team om vragen voor te bereiden. Ze vertelt hoe het de drempel een stuk wegneemt om in groep een vraag te stellen. “Er is sindsdien al veel meer discussie tijdens onze meetings - en dat is super! Het is zoveel beter dat die daar plaatsvinden dan achteraf”.


De grootste fuck-up: té snel willen gaan

Als Babette terugkijkt op haar tijd als CEO, geeft ze aan dat haar grootste uitdaging het vermogen is om niet te snel te gaan. “Ik ben een flitspaal en dat is soms mijn sterkte, maar ik moet opletten dat ik voldoende vertraag om mensen niet te verliezen. De kans is anders groot dat mensen knikken en wel geïnspireerd zijn, maar het niet écht begrepen hebben.”


Ik moet erop letten te verdiepen en niet enkel te versnellen

Tough love

Als CEO is Babette altijd gericht op het creëren van een open communicatiecultuur binnen BUFFL. Dit betekent ook dat ze bereid is om haar fouten toe te geven en feedback van haar team serieus te nemen. Ze deelt een voorbeeld van een situatie waarin ze het woord "afrekenen" had gebruikt tegen een teamlid, wat achteraf verkeerd overkwam: "Ik realiseerde me pas later dat het woord 'afrekenen' een negatieve lading had, terwijl ik dat absoluut niet bedoelde. Het was voor mij gewoon een manier om het project af te ronden."


In plaats van dit te negeren, moedigt Babette haar team aan om dergelijke kleine - en grote - frustraties openlijk bespreekbaar te maken. "Ik heb liever dat mensen het meteen aangeven, zodat we er samen snel een oplossing voor kunnen vinden. Als iets blijft hangen, kan het grotere problemen veroorzaken of voelen mensen zich onnodig slecht voor een langere periode".



Toekomstvisie: groeien naar zelfsturing

Op het moment van ons gesprek is Babette hoogzwanger (intussen opnieuw aan het werk mét een prachtige nieuwe rol als mama), haar grootste wens en tegelijk mooie oefening zou zijn om er drie maanden uit te zijn en een organisatie te zien die draait zonder haar.


Niet alleen een belangrijke oefening voor haar team dus, maar ook (of vooral ;-) )voor Babette zelf, die hoopt hierdoor als leider meer te kunnen uitzoomen. Waardoor ze graag meer ruimte wilt krijgen om strategischer te werken aan de organisatie, in plaats van erin.


“Nu ben ik geneigd om snel in te grijpen als ik iets zie, omdat dat het proces versnelt. Doordat ik het 3 maanden niet ga zien, moét ik het wel los laten, waardoor medewerkers ook de kans krijgen meer zelfsturend te worden.”.


Daarnaast zorgt de neiging om snel in te springen ook voor de indruk dat iets prioriteit is terwijl het dat vaak helemaal niet is. “Soms reageer ik snel op iets, zodat mijn team snel vooruit kan, maar dat creëert bij hen dan het gevoel van urgentie dat ze daar ook direct op moeten springen.”.

 

Laatste tip

Een waardevolle tip van Babette voor andere zaakvoerders is: "Wees niet bang om je fouten toe te geven. Je weet niet alles, en dat is oké. Durf keuzes te maken, en als je merkt dat je een fout hebt gemaakt, wees dan eerlijk en draai die beslissing terug.".  Ze benadrukt ook het belang van cultuur in een bedrijf. "Cultuur is geen HR-evenement. Het is de motor van je bedrijf, en daar moet je elke dag in investeren. Blijf luisteren naar je team, blijf in gesprek en wees open voor feedback."


ree













 
 
 

Comments


bottom of page