top of page

Mijn bedrijf is ook hún bedrijf

In deze column zetten we regelmatig een zaakvoerder in the picture. De leiders van morgen - die vandaag al fantastisch bezig zijn! Deze jonge leidinggevenden kunnen een inspiratiebron zijn voor anderen. Zonder proven track record van jàààren, maar wel met herkenbare uitdagingen, missies, dromen en ideëen van succes. Perfectie bestaat niet en zal je hier dus ook niet vinden. Inspiratie en echtheid hopelijk des te meer. Enjoy reading!


Ruben, founder van Redstone Advertising
Ruben, founder van Redstone Advertising

Ruben Gees is oprichter van Redstone Advertising, een performance agency dat zich niet in de klassieke vakjes laat duwen. Ze helpen hun klanten op basis van waar zij nood aan hebben, dat kan content marketing zijn, maar meestal zijn ze verantwoordelijk voor de advertising. Ze klikken in op de bestaande structuur, denken actief mee en sturen bij op basis van wekelijkse resultaten die ze bespreken met hun klanten.

Vanuit zijn achtergrond als industrieel ingenieur rolde Ruben via IT-startups de marketingwereld in, zonder ooit echt voor die rol te zijn aangenomen. En net dat maakt zijn aanpak verfrissend en met een focus op cijfers. In dit open gesprek vertelt hij hoe hij zijn bedrijf bouwt op vertrouwen, efficiëntie en vrijheid. En waarom dat niet altijd makkelijk is.



Van ingenieur tot performance marketeer

"Ik ben eerste beginnen freelancen, maar van bij de start met het idee om iets groter uit te bouwen dan mezelf.”, vertelt Ruben. Na een grote klant binnen te halen, in samenwerking met een andere partner, kwam er voldoende financiële ruimte om Redstone te laten groeien.

Wat hem onderscheidt? Een stevige analytische bril en een haat-liefdeverhouding met de klassieke agency-structuren. Daarom wezen ze zelfs contract met een grote speler af. “90% van de agentschappen vandaag werken op dezelfde manier. Uurtje-factuurtje, vaak met een subscription-model - en dat wilden we niet.”, licht Ruben toe. “Ik wist niet eens wat een accountmanager precies deed. En eerlijk? Ik weet nog steeds niet waarom ze nodig zijn.", lacht Ruben.



ree

Verschillende leiderschapsstijlen

De eerste poging om Redstone samen met een co-founder uit te bouwen, liep redelijk snel spaak. "Zij was veel sturender, ik ben net heel vrij en zacht. We waren complementair, maar het werkte niet." Ruben gebruikt een mooie metafoor om het verschil in leiderschapsstijlen te omschrijven: "Je hebt mensen die heel graag lego volgens het boekje in elkaar steken en er dan mee spelen. Dat zijn voor mij de managers. En dan heb je mensen die gewoon wat blokken nemen en zelf iets verzinnen. Ik ben duidelijk dat laatste type.". Ruben wil het dus op zijn manier doen, door zelf te testen en proberen. “Dat is niet altijd makkelijk, maar the chase is better than the catch.”.




Remote, niet afstandelijk

Bij het hiren van hun eerste medewerkers koos Redstone van bij de start resoluut voor een 4-daagse werkweek, ondanks dat daar toen nog geen wettelijk kader voor was. Daarnaast beslisten ze op zoek te gaan naar collega’s die - net als Ruben- geen nood hadden om dagelijks naar kantoor te komen. Enter: de keuze om volledig remote te werken. Niet uit hippe overwegingen, maar vanuit efficiëntie en overtuiging. "Kantoren kunnen ook soms zorgen voor kliekjesvorming, frustraties aan het koffieapparaat, en tijdverlies.


Ik wil dat mensen in hun eigen cocon kunnen werken en af en toe kiezen met wie ze connecteren.". Ook in de samenwerking met klanten, proberen ze het digitale te stimuleren.

Toch is hun team alles behalve afstandelijk, want elke zes weken komen ze fysiek samen om een week samen te werken. “Dan focussen we op klantenbezoeken, onderling connecteren en het bepalen en opvolgen van hun OKR’s.”, vertelt Ruben.


4 day workweek

Redstone werkt dus met een vierdagenwerkweek, maar zonder rigide regels. Ruben is er helder over: “Het heet bij ons geen vierdagenweek, het heet: je job kan op vier dagen uitgevoerd worden.”. Als een klant bijvoorbeeld enkel kan samenzitten op de dag dat iemand normaal niet werkt, verwacht hij wel dat ze daar flexibel in zijn.


Vier dagen werken is geen recht, maar een balans

“Mensen onderschatten vaak hoe hard je moet werken in die vier dagen. Sommigen zitten écht lange dagen te knallen.” Ruben gelooft dus ook dat dit systeem werkt, doordat zijn medewerkers geen tijd verliezen door commute. Al is het voor hem simpel: “Ik geef niet om wanneer of hoeveel je werkt, zolang je werk goed is, je klanten tevreden zijn en je zelf blijft groeien.”.



Zelfsturend werken vraagt radicaal vertrouwen

Vanaf dag één bouwde Ruben Redstone met één duidelijke intentie: een zelfsturend bedrijf creëren. Zo probeerde hij van bij het begin zichzelf onmisbaar te maken. "Mijn team zorgt voor de inkomsten, en ik faciliteer wat daarvoor nodig is.".

Maar om dat te realiseren, is er één voorwaarde: vertrouwen. En dat is geen loze term. Ruben rekruteert alleen mensen waarvan hij denkt: die zouden binnen drie jaar zelfstandig freelancer kunnen zijn.


"Je moet jezelf kunnen aansturen zonder dat iemand naast je staat. Dat is een bepaald type mens. Sommige vrienden van mij zeggen letterlijk: als ik niet om acht uur op kantoor moet zijn, dan werk ik gewoon niet.".


 

Grootste fuck-up

“Wat ik had onderschat was dat mensen doorheen de jaren ook evolueren en soms andere noden krijgen.”, vertelt Ruben. In dit systeem tast je dan net iets meer in het duister, waardoor bepaalde beslissingen te lang bleven aanslepen. “Mijn eerste werknemer voelde ik al een jaar afhaken. Maar ik dacht: die heeft zoveel mee opgebouwd, dit kan niet. Misschien komt de motivatie nog terug.”


Ruben leerde vooral dat noden van medewerkers kunnen veranderen over tijd, en dat vertrouwen ook betekent dat je snel moet schakelen als het niet meer werkt. “Ik had in deze situatie vooral sneller hulp moeten vragen, sneller de spiegel moeten opzoeken, in plaats van het zelf te willen oplossen. Dat zal ik nooit meer zo ver laten komen.”.


Loslaten en snel schakelen

Zelfsturing klinkt mooi, maar is moeilijk. Ruben laat bewust veel los, zelfs over strategische projecten zoals de website. Er worden dan task forces opgezet rond projecten, die hij naar eigen zeggen makkelijke kan loslaten omdat hij het bedrijf ook ziet als “hun” bedrijf, niet enkel dat van hem. “Ik zie mezelf eerder als een investeerder dan als een klassieke CEO.”.

Tegelijk blijft hij beschikbaar als klankbord, via dagelijkse stand-ups, wekelijkse 'kwartier’-gesprekken en strategische check-ins. Ook wat betreft sales, neem Ruben nog actief de lead.


"Zolang ik voel dat mensen vooruitgang maken en verantwoordelijkheid nemen, laat ik ze los." Ruben gelooft steevast dat als je vanuit vertrouwen in het leven staat, je veel verder kan geraken met je bedrijf. Daar tegenover staat wel dat je ook streng moet kunnen zijn wanneer dat vertrouwen geschaad wordt. “Dat is iets wat ik zelf nog moet leren, om sneller de stekker eruit te trekken”. Ruben merkt op dat vlak ook dat zijn team dat ook verwacht. “Zij moeten met elkaar samenwerken en als er wantrouwen begint te ontstaan, begint dat bij hen ook te wringen.”.

 

ree

Toekomstgericht, maar zonder investeerdersdruk

Ruben is uitgesproken in zijn keuze om zonder externe investeerders te werken om zijn volledige vrijheid te behouden. "Vanaf je geld van iemand anders krijgt, moet je je weer verantwoorden.”. “Vandaag de dag moet ik me enkel verantwoorden aan mezelf en mijn vrouw”, lacht Ruben.


Verder wilt Ruben wat de toekomst betreft, vooral ook verder AI integreren in hun projecten. “Ik zou durven zeggen dat binnen een jaar een bepaald percentage van onze content door AI moet gegenereerd zijn.”. Dat in combinatie met micro-influencers, zodat óók de authenticiteit van content wordt bewaakt.


Laatste tip

“Recruteer op de zwaktes binnen je bedrijf. Het heeft geen zin om 3 dezelfde type mensen aan te nemen. Er moet een basis zijn, maar complementariteit qua skills is een enorme meerwaarde.".








 
 
 

Comments


bottom of page