top of page

Sinds ons team weet in welke richting we varen, is de samenhorigheid groter dan ooit


In deze column zetten we regelmatig een startende leidinggevende in the picture. De leiders van morgen - die vandaag al fantastisch bezig zijn! Waarom? Bijna dagelijks kom ik in contact met jonge leidinggevenden en ook bijna dagelijks sta ik versteld van hun capaciteiten als people manager. Deze jonge leidinggevenden kunnen een inspiratiebron zijn voor anderen. En dat zonder proven track record van jàààren, maar wel met herkenbare uitdagingen, missies, dromen en ideëen van succes. Perfectie bestaat niet en zal je hier dus ook niet vinden. Inspiratie en echtheid hopelijk des te meer. Enjoy reading!


Céline, co-founder van The Dot Society


Céline is co-founder van marketingbureau The Dot Society, die merken als Cime Skincare, Collectorsclub, Les Jumelles, PN selfcare en GoFluo tot hun klanten mogen rekenen. Céline en partner Caroline richtten het bureau 3 jaar geleden op vanuit een passie voor sterke merken en het geloof in het digitale. “Dat is vandaag een onmiskenbaar gegeven om te kunnen groeien. Met The Dot Society willen we een strategische groeipartner zijn voor de fashion, beauty & lifestyle merken waarmee we samenwerken.”, aldus Céline. Daarbij kijken ze naar de gehele funnel: van acquisitie tot loyalty/retentie.


Céline’s dagdagelijkse rol is de afgelopen 3 jaar sterk geëvolueerd. Waar ze in het begin het operationele klantenwerk opnam, is dat intussen grotendeels overgenomen door hun team, dat intussen 14 personen telt. Caroline en Céline vervullen vandaag een meer strategische rol. “Onze focus is dus voor een groot stuk verlegd van een externe naar interne focus, namelijk het team aansturen, opportuniteiten opmerken, het team mee doen evolueren in de richting waar we naartoe gaan.”


Continu verbeteren dankzij open communicatie

Céline beschrijft zichzelf als resultaat gedreven, kritisch en leergierig. “Ik hou ervan om ambitieuze targets te zetten en daar naartoe te kunnen werken. Daarnaast geloof dat er nooit iets finaal is. Er is altijd ruimte voor verbetering. Dat maakt dat ik ook continu op zoek ben naar hoe we zaken efficiënter kunnen doen. Zowel wat betreft klanten, The Dot Society, als mezelf. Hoe kunnen we nóg meer waarde brengen voor klanten? Maar ook: Hoe kan ik mijn nachtrust nog verder optimaliseren?”


Verder vindt Céline transparante, directe communicatie key. Zowel wat betreft relaties met klanten, als met werknemers intern. “Ik vind het belangrijk dat zaken worden uitgesproken, zodat we snel naar oplossingen kunnen zoeken. Ik hou er niet van als dingen te lang liggen broeien of te veel ruimte innemen in iemands hoofd.”.


Daarbij heeft Céline wel geleerd dat dat niet voor iedereen even gemakkelijk is, waardoor ze zich nu bewuster is om daarin geduldiger te zijn en de juiste context te creëren om zo’n directe communicatie mogelijk te maken. “Vroeger stelde ik gewoon de vraag in groep of er feedback, suggesties of opmerkingen waren. Dan was ik vaak teleurgesteld als dat er niet onmiddellijk kwam. Intussen heb ik geleerd dat sommigen tijd nodig hebben om zo’n vraag te laten bezinken. Nu laat ik dus meer ruimte en probeer ik voldoende appraochable te zijn, zodat mensen daar makkelijk op kunnen terugkomen. Maar het blijft een leerproces.”.


Een mooie evolutie. Het komt namelijk vaak voor dat een gebrek aan openheid in groep verkeerdelijk geïnterpreteerd wordt als een gebrek aan betrokkenheid of interesse. Meestal heeft het echter te maken met andere manier van informatie verwerken of een verschil in hoe veilig mensen zich voelen in de desbetreffende omgeving.



De teamdynamiek?

Céline beschrijft het team als “een jong geweld groep”, waar er de nodige dosis fun aanwezig is, maar waar er ook hard gefocust en gewerkt kan worden aan de doelen en visie. Dat laatste is meteen ook één van de aandachtspunten voor Caroline en Céline.

“Wij pingpongen onderling continu over toekomstige opportuniteiten en hoe onze visie eruitziet, maar het is niet omdat het in ons hoofd zo duidelijk is dat dat voor de rest van het team ook zo is.”.

Het is niet makkelijk een team op dezelfde lijn te krijgen en houden

Tot begin dit jaar communiceerden ze naar eigen zeggen vrij weinig naar het team over waar ze naartoe aan het varen zijn. “Daar zijn we nu dus consistent op aan het werken. Al is het niet makkelijk om een team van 14 man op dezelfde lijn te krijgen en houden. We nemen daar daarom één keer per kwartaal bewust de tijd voor”, zegt Céline. “Dan bekijken we wat we (goed) gedaan hebben, hoe dat bijdraagt aan onze doelen en visie en wat we nog meer kunnen doen in de periode die volgt.”.


Er heerste altijd al een gevoel van samenhorigheid in ons team, maar sinds we die momenten organiseren gaat dat nog veel dieper. “Toen we het introduceerden is dat enorm goed onthaald. Er vielen zelfs enkele tranen! Het team is nu echt aan één zeil aan het trekken en we weten allemaal wat de richting is!”.


Consequente betermaker

Van bij het begin heeft Céline zich gepositioneerd zoals ze is: “een consequente betermaker”. “Consequent zijn wil zeggen dat ook minder leuke dingen moeten kunnen aangekaart worden, dingen die niet door de beugel kunnen, een spiegel voorgehouden, dat soort zaken.”, zegt Céline.


“Het is belangrijk dat er een aangename sfeer is en mensen mij leuk vinden, maar ik ben me altijd bewust geweest om me op die manier te positioneren. Zo weet het team dat wat ik doe gebeurt met de intentie om bij te dragen aan hun persoonlijk groeipad. Ik merk dat dat ook resoneert, waardoor ik geen gevoel heb dat ik van rol moet switchen bij het brengen van moeilijke boodschappen.”.


Dat wilt niet zeggen dat het daarom altijd gemakkelijk is. “Maar we willen groeien als bedrijf en willen ook onze young potentials laten groeien, dus dan is het belangrijk daarnaar te blijven handelen.”.


Grootste fuck-up

Ook als rationeel persoon, kunnen emoties soms hoog oplopen. “Vroeger reageerde ik soms iets te snel op basis van mijn emoties. Als ik een vraag kreeg, dacht ik dat ik daar onmiddellijk op moest reageren en dan was dat vaak vanuit die emotie.”, vertelt Céline.

“Intussen weet ik dat beter is om even te wachten: mij bewust te worden van mijn emoties en rationeel naar de situatie te kijken. Het punt dat ik wil maken blijft uiteindelijk vaak dezelfde, maar het uitgangspunt is anders, waardoor je een heel andere conversatie hebt dan wanneer ik vanuit emotie zou reageren.”.

Céline creëert voor zichtzelf dus bewust tijd en ruimte om niet direct in respons-modus te gaan. Ook ventileren en overleggen met een vertrouwenspersoon, die ze vindt in Caroline, helpt om de ideale course-of-action te bepalen.



One year from now

Céline hoopt dat het team vandaag al aanvoelt dat ze die “consequente betermaker” is en dat dat gevoel in het komende jaar alleen maar sterker wordt.

“Ik hoop dat ze me zien als iemand die hen uitdaagt om mee te springen in de wilde woeste zee, maar waarvan ze het vertrouwen hebben dat als ze springen, we onderweg leren zwemmen. Ik wil mensen uitdagen met focus op hun groeitraject”.

Ook het duidelijk uitdragen van de richting die de organisatie uitvaart, is deel van het groeitraject van medewerkers. “We zeggen bij de onboarding van nieuwe werknemers dat we hen een stukje van de puzzel geven en dat zij ook mee mogen bouwen aan ons verhaal. Ik wil hen de ruimte geven om hun ding te doen, binnen een duidelijk kader.”.

Dat kader voorzien blijft een uitdaging, zeker omdat sommigen nood hebben aan een meer afgelijnd kader in vergelijking met anderen. “Dat is dus learning by doing en elkaar leren kennen.”.


3 gouden tips

There’s no such thing as overcommunication. Ook al is het in jouw hoofd super duidelijk, je kan het niet genoeg communiceren naar het team om iedereen op eenzelfde lijn te krijgen, met hetzelfde doel voor ogen.”.

Durf stilstaan om te kijken of je niemand hebt achtergelaten in de laatste wave

Een andere tip die Céline geeft is: traag versnellen. “Het is een valkuil waar veel start-en scale-ups riskeren in te vallen, wijzelf inclusief. Alles gaat zo snel en we zien elke dag een tsunami-wave op ons afkomen van dingen die moeten afgecheckt worden. Je wordt gedreven door de thrill van veel dingen gedaan te krijgen, telkens een stap dichter bij de volgende mijlpaal. Daardoor durven we niet altijd stilstaan bij de enkele cruciale aspecten. Waar zijn we naartoe aan het varen? Wat is daar belangrijk voor? Hebben we niemand achtergelaten in de laatste wave? Je moet niet elke tsunami-wave willen nemen. Soms is het goed om een moment van rust in te plannen, te recapituleren.”.


Als derde en laatste tip geeft ze nog mee om je goed te laten omringen. Ook in de vorm van een middle-management die dezelfde visie uitdraagt. “In het begin is het makkelijk om je visie uit te dragen en te verspreiden over de organisatie, maar hoe meer je groeit, hoe minder benaderbaar je bent en hoe meer ruis daarop komt. Dan moet er een middle-management zijn die jouw rol daarin een stukje kan overnemen en dan is het cruciaal dat zij 100% dezelfde visie delen.”.

bottom of page