top of page

Vanaf nu hiren we enkel nog toffe chicks, al de rest is aan te leren!

Updated: Aug 1, 2023

In deze nieuwe column zetten we elke paar weken een startende leidinggevende in the picture. De leiders van morgen - die vandaag al fantastisch bezig zijn! Waarom? Bijna dagelijks kom ik in contact met jonge leidinggevenden en ook bijna dagelijks sta ik versteld van hun capaciteiten als people manager. Deze jonge leidinggevenden kunnen een inspiratiebron zijn voor anderen. En dat zonder proven track record van jàààren, maar wel met herkenbare uitdagingen, missies, dromen en ideëen van succes. Perfectie bestaat niet en zal je hier dus ook niet vinden. Inspiratie en echtheid hopelijk des te meer. Enjoy reading!



Vandaag bijten we de spits af met Lien, co-founder van Gig & Grow. Samen met haar partner-in-life Julien en een team powerwomen, helpt ze ondernemers headspace en tijd terug te krijgen. Dat doen ze door de typische administratieve burdens, zoals boekhouding, facturatie en administratieve processen over te nemen.


Hoe Lien doet wat ze doet? Met een oneindige dosis positivisme! "Mijn missie in life is om impact te maken op het leven van iedereen rondom mij: klanten, ons team, vrienden, door te inspireren.", zegt ze.


"Julien en ik zijn twee heel complementaire profielen en daar zit ook onze sterkte. Binnen het team ben ik de empathische persoon, die inzet op vertrouwen en inspireren. Julien zorgt dan weer voor structuur en heeft een sterke analytische kant, waardoor we elkaar heel goed aanvullen."


Van solopreneur naar leidinggevende van een volwaardig team.

Lien was eerst als solopreneur actief op de Amerikaanse markt. Toen ze merkte dat er ook in België vraag was, vormde ze haar éénmanszaak om en sloot Julien zich bij haar aan om Gig & Grow te doen groeien. Op slechts één jaar tijd groeiden ze uit tot een volwaardig team en werd Lien gekatapulteerd tot leidinggevende van 9 personen. Een mooie evolutie, maar ook eentje die niet verliep zonder slag of stoot.


Onze eerste hire lieten we al gaan na 4 dagen. Dat was een pijnlijke, maar uiteindelijk wel juiste keuze. We failed fast!

“Voor onze eerste hire zijn we redelijk roekeloos te werk gegaan.”, zegt Lien. “We namen iemand aan via Zoom en keken vooral naar ervaring en CV. Na slechts 4 dagen hebben we die persoon al laten gaan. Een pijnlijk, maar uiteindelijk juiste keuze. Onze grote fout was dat we niet polsten naar waarden of normen.”


Ook de tweede en derde poging verliepen niet van een leien dakje. Een ander voorstel en een mismatch met de startup cultuur strooiden roet in het eten.“De derde persoon bleef wel 3 maand bij ons werken, maar uiteindelijk bleek dat die toch z'n plek niet vond in onze start-up wereld, met veel klantencontact, onregelmatige uren en onzekerheid.”


De vierde keer bleek uiteindelijk de goede keer. Hiervoor lieten ze zich bijstaan door een externe partij, die mee evalueerde of de persoon bij Gig & Grow pastte.

Kort nadien namen ze nog twee mensen aan: één die een match was qua ervaring en profiel en een tweede zonder ervaring, maar wel een match op vlak van waarden en persoonlijkheid. “Guess wie er nog steeds bij ons werkt en nu zelfs team lead is geworden? Die tweede persoon!”.


Vanaf nu hiren we enkel nog toffe chicks, al de rest is aan te leren.

"We spenderen dus ook veel meer tijd om die persoonlijke match na te gaan bij nieuwe aanwervingen: kandidaten komen langs op kantoor, ze spreken met het team, we gaan informeel samen iets drinken, etc.".


Vertrouwen en loslaten.

De evolutie naar leidinggevende houdt ook in dat je bepaalde operationele taken moet leren loslaten en leren vertrouwen op het team.

Daar heeft Lien niet al te veel moeite mee gehad. “Over het algemeen verloopt alles heel goed: alle taken staan in Asana en we hebben wekelijkse check-ins. Op uitvoerend vlak heb ik daardoor een goed overzicht en ben ik wel nog mee met wat er gebeurt.”


“We geven veel vertrouwen aan ons team, maar ik verwacht ook vertrouwen en flexibiliteit in return. Naar de kapper gaan tijdens de werkuren mag perfect, zolang er geen taken in het rood staan. Tijdens het hiring proces merken we vaak al of dat kan werken en of de persoon die voor ons zit kan omgaan met flexibiliteit en onze waarden deelt, waar ownership er één van is. Ook nadien polsen we bij het team soms op random momenten naar onze waarden en wat die betekenen voor iedereen. Ik denk dat we net daardoor nog niet al te veel problemen hebben gehad. Als de match op die waarden goed zit, dan volgt vertrouwen vanzelf en kan ik dus makkelijk de operationele kant loslaten.”


Het team beschrijft zichzelf als second family. Die band en diepere connectie brengt doorgaans veel voordelen met zich mee. Toch creëert het ook enkele typische uitdagingen.



“Julien vindt het soms nog moeilijk om een goede afweging te vinden tussen familiariteit en professionaliteit. Hoe reageer je als iemand iets fout doet, wanneer je zo’n close connection hebt? Julien kan moeilijke boodschappen soms uit- of afstellen onder het mom van “het moment is voorbij, zo erg was het misschien toch niet”, maar 3 maanden later weet hij het nog wel. Ik vind zo'n gesprekken ook niet altijd makkelijk, maar probeer ze wel relatief snel aan te gaan, nadat de emoties even hebben kunnen bezinken. We blijven dus allebei oefenen op die non-violent communicatie, want we weten dat als we dat niet doen de emmer uiteindelijk zal overlopen. En daar heeft niemand iets aan.”.


Het is inderdaad ongelooflijk belangrijk om als team niet te minimaliseren, maar ook de kleine frustraties te durven uitspreken. Als een team bijna aanvoelt als een hechte familie, zal je zien dat mensen extra hun best doen om elkaar niet teleur te stellen of te kwetsen. Net dan is het cruciaal om de moeilijke zaken toch uit te spreken, zodat het team kan ervaren dat die eerlijke communicatie er kan zijn, zonder dat het de relatie hoeft te beschadigen.


Eén van Lien’s grootste fuck-ups

"Dat is ongetwijfeld die eerste hire: we zijn zo roekeloos aan de slag gegaan en veel te snel en impulsief geweest. Vroeger startten we dat process ook pas vanaf het moment dat er teveel werk was, waardoor we last minute op op zoek moesten naar extra werknemers. Nu doen we dat veel meer op voorhand.


Ik geloof ook wel dat het goed was dat we die fuck-up hebben meegemaakt zo vroeg in onze groei, daardoor weten we nu heel goed waar we naar op zoek moeten.".


One year from now

"Mijn grootste missie is om impact te maken op het leven van mensen rondom mij, maar vooral ook om een inspirerende bad-ass lady boss te zijn. Dat wil ik onder andere doen door meer keynotes te geven. Ik wil dat mijn team dan ook trots op mij kan zijn, dat ze kunnen zeggen “wauw dat is mijn bazin!” , lacht ze. "Het feit dat mensen naar jou opkijken toont in mijn ogen dat je aan iets bijdraagt, big or small."


"Binnen ons team wil ik vooral de betrokken en available Lien blijven, met de big smile. Het zal een uitdaging worden om te blijven samenhangen als groep wanneer we verder groeien, maar ik heb alle vertrouwen dat dat zal lukken."



Een laatste tip

"Wees openminded en omring je met de juiste mensen. Wat mij vooruit helpt is gechallenged te worden door andere ondernemers of hulp te vragen aan mensen met ervaring. Mensen willen echt helpen. En voor de rest: Niet opgeven, no matter how rough it gets. If you can dream it you can do it.".


Comentarios


bottom of page