top of page

Werknemers laten dromen én doen

Eleni Jacobs

In deze column zetten we regelmatig een zaakvoerder in the picture. De leiders van morgen - die vandaag al fantastisch bezig zijn! Deze jonge leidinggevenden kunnen een inspiratiebron zijn voor anderen. Zonder proven track record van jàààren, maar wel met herkenbare uitdagingen, missies, dromen en ideëen van succes. Perfectie bestaat niet en zal je hier dus ook niet vinden. Inspiratie en echtheid hopelijk des te meer. Enjoy reading!


Thomas, zaakvoerder van Fietsen De Geus
Thomas, zaakvoerder van Fietsen De Geus

In een tijd waarin duurzaamheid en mobiliteit steeds belangrijker worden, speelt de fiets een cruciale rol. In Antwerpen is één bedrijf hierin enorm vooruitstrevend: Fietsen De Geus. Onder leiding van Thomas Vanderhoydonck is Fietsen De Geus met hun vijf winkels uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf dat niet alleen fietsen verkoopt, maar ook uitgebreide onderhoudsdiensten aanbiedt. Samen hebben ze de missie om zoveel mogelijk Antwerpenaren op de fiets te krijgen en ze daar duurzaam op te houden. In dit artikel delen we het verhaal van Thomas, zijn visie en de unieke aanpak van Fietsen De Geus.


Geboren en getogen in Antwerpen, ontwikkelde Thomas al op jonge leeftijd een liefde voor fietsen. Dit was niet alleen een hobby, maar een manier van leven die hem inspireerde om een positieve impact op zijn stad te maken. Thomas beschrijft zichzelf als een denker én doener, die ervan houdt om te ondernemen en mensen mee te nemen in dat ondernemerschap.

"Ik noem ons bedrijf graag een droomfabriek. We beginnen met een idee, maken er een plan van, en een tijd later zijn we het echt aan het doen."

Droomfabriek

Thomas benadrukt dan ook het belang van intrapreneurs binnen zijn bedrijf: medewerkers die, zonder de risico’s van het ondernemerschap, toch mee kunnen ondernemen en bijdragen aan de groei van het bedrijf.


"Ik noem ons bedrijf graag een droomfabriek," legt Thomas uit. "We beginnen met een idee, maken er een plan van, en een tijd later zijn we het echt aan het doen. Dat vind ik geweldig: van dromen realiteit maken."

Het belang van intrapreneurship trekken ze door tot in hun loonbeleid, waar het een van de drie pijlers is. Ondernemerschap wordt letterlijk beloond. “Door de kansen die we bieden, maar vooral ook door hun eigen gedrevenheid, zien we veel mensen, ongeacht hun niveau binnen de organisatie, persoonlijk groeien én bijdragen aan de groei van de zaak,” voegt Thomas daaraan toe. “Iedereen kan eindverantwoordelijkheid dragen.”


Ondernemerschap als kernwaarde

Ook intrinsiek wordt intrapreneurship gestimuleerd door aandacht te besteden aan de bedrijfscultuur. "Veel scale-ups komen in de valkuil terecht van té snel té veel lagen te creëren, waardoor ze een deel authenticiteit verliezen. Bij ons is het heel belangrijk dat iedereen, ongeacht hun functie, kan blijven connecteren met de eigenaar of manager." Die aanspreekbaarheid wordt ondersteund door jaarlijkse evolutiegesprekken (géén evaluatiegesprekken), waar Thomas polst naar de dromen van medewerkers, hoe ze willen bijdragen en hoe ze hun evolutie binnen de organisatie zien. “Dat is 50 keer twee uur, en dus een stevige tijdsinvestering, maar daarmee faciliteer ik extra die inspraak.”.


Daarnaast hebben ze een digitale ideeënbus waar medewerkers hun suggesties kunnen delen en sluiten ze enkele keren per jaar hun deuren voor opleidingsdagen. “En ook de keuze in opleiding is tweerichtingsverkeer,” vult Thomas nog aan. “Werknemers kunnen zelf aangeven waar ze nood aan hebben. Zo komt er heel veel nuttige info van de vloer naar boven en de gedragenheid is op die manier veel groter.”


Tot slot brengen ze één keer per week hun eigen Geuzet van Antwerpen uit, een interne nieuwsbrief waarin goede ideeën van medewerkers worden gedeeld en gevierd.


Groei en uitdagingen

De weg naar succes was echter niet zonder uitdagingen. "Ik begon twaalf jaar geleden, op 22-jarige leeftijd, als een broekventje," zegt Thomas. "De eerste zes jaar groeiden we gestaag, maar de afgelopen zes jaar is het een beetje uit de hand gelopen," lacht hij. Deze snelle groei bracht de nodige uitdagingen met zich mee, zoals het moeten omgaan met een grotere personeelsbezetting en financiële druk. “In die tweede fase zijn we maal drie gegaan en werd ik gedwongen manager van het bedrijf, zonder het echt te beseffen en de volledige maturiteit te hebben. Vanaf toen voelde ik me ook pas echt ondernemer.”


Hij benadrukt daarbij wel dat de groei niet alleen op volume en snelheid gericht moet zijn, maar ook op het behouden van de kwaliteit en de kernwaarden van het bedrijf.

"Ik heb geleerd om te delegeren en een goed managementteam op te bouwen," zegt Thomas. "Dat is essentieel voor de verdere professionalisering en schaalbaarheid van het bedrijf." Het feit dat hij een manusje-van-alles is, ziet hij zelf als sterkte, omdat het ervoor zorgt dat hij voeling heeft met wat er gebeurt binnen alle takken van de zaak.


“Het vaderschap heeft me een betere ondernemer gemaakt.”

Vaderschap en leiderschap

Thomas heeft door de jaren heen geleerd het belang van balans tussen werk en privé te waarderen. "Het was een enorme uitdaging in het begin, maar uiteindelijk heeft het vaderschap me enorm geholpen om mezelf beter te leren kennen en te relativeren," zegt hij. "Dat brengt een rust met zich mee die ook een positief effect heeft op mijn rol als CEO." Het helpt hem de dingen helderder te zien, en dat straalt zich ook uit naar het team.


Zo merkt hij bijvoorbeeld sneller op wanneer er een bepaald onevenwicht is in het team. “Onze organisatie zweet die elementen veel sneller uit doordat ik sneller de vinger op de wonde kan leggen. Net als dat een lichaam ziekte uitzweet.”


Hij vertelt over het feit dat groeiende ondernemingen vaak bang zijn om werknemers die dysfunctioneel gedrag tonen aan te spreken of de samenwerking te stoppen. Ze zijn moe, onrustig, hebben het druk en hebben vaak te maken met financiële stress. Daardoor ontstaat de neiging te denken: “Nu niet, het is niet het goede moment.” Thomas’ rust en energie helpen hem het net wél te doen. Door die durf brengt hij rust in zijn team. “At the end, is het wél uitspreken en actie ondernemen altijd de goede beslissing. Je menselijkheid mag nooit een excuus zijn om toxisch gedrag te tolereren.”



Antwerps jong ondernemer van het jaar

Thomas werd afgelopen jaar verkozen tot Antwerps jong ondernemer van het jaar. Zaken die daaraan hebben bijgedragen zijn volgens hem in eerste instantie het feit dat hij het niet alleen doet. “Vorig jaar werden we verkozen tot KMO van het jaar en dat vond ik ook heel leuk. De Geus is geen one-man show, dus ik vind het belangrijk dat de hele organisatie die erkenning krijgt.”


Nochtans heeft Thomas zich ook met periodes eenzaam gevoeld. Het lonely-at-the-top-syndroom, alom bekend bij groeiende ondernemers. “Het is even zoeken om je door de juiste mensen te laten omringen.”


Zowel externe hulpfactoren, zoals coaches en een adviesraad, helpen hem daar vandaag in, maar Thomas laat zich ook intern goed omringen. “Ik leer meer en meer dingen uit handen geven en daar speelt kwetsbaarheid ook een rol in. Ik spreek bijvoorbeeld nu naar mijn managementteam veel sneller uit wanneer ik het gevoel heb dat ik ergens alleen in sta. Ik vraag dan vooral hulp in het nemen van harde beslissingen en mee dingen te durven uitspreken.”


Op de moeilijkere momenten waren het Thomas’ doorzettingsvermogen en positivisme die ervoor zorgden dat hij bleef gaan. “Ik heb het geluk gehad om op mijn 22e al in een sector terecht te komen die enorm bij mij past, waardoor ik de energie heb om altijd door te zetten.” Iedereen kan dat geluk vinden, maar je moet het dan ook nog doén. “Ik ben gelukkig een denker én doener: ik kan dromen en denk tegelijk na over de operationele haalbaarheid. Dat is zeker een sterkte.”


Laatste tip

Zijn eerste tip is geen verrassing, maar clichés zijn cliché geworden met een reden. “Laat je helpen door mensen met de juiste kennis en expertise. Denk niet dat je het warm water moet uitvinden.” Daarnaast raadt hij aan om ook vooral te genieten van the ride. “Vaak maken je eigen angsten en stress de groeifase veel zwaarder, dus probeer voldoende te relativeren en positief te blijven.”

Tot slot wijst hij nog op het belang van verantwoord ondernemen. “Neem je verantwoordelijkheid om goed na te denken over een businessmodel en financieel plan, maar zorg ook dat je als organisatie bijdraagt aan de samenleving.” “En blijf springen. Houd het niet bij dromen, maar ga ook doén.”


 














1 view0 comments

Comments


bottom of page