top of page
Writer's pictureEleni Jacobs

Vertrouwen opbouwen, durven loslaten en bouwen op de kennis van collega’s

In deze column zetten we regelmatig een startende leidinggevende in the picture. De leiders van morgen - die vandaag al fantastisch bezig zijn! Waarom? Bijna dagelijks kom ik in contact met jonge leidinggevenden en ook bijna dagelijks sta ik versteld van hun capaciteiten als people manager. Deze jonge leidinggevenden kunnen een inspiratiebron zijn voor anderen. En dat zonder proven track record van jàààren, maar wel met herkenbare uitdagingen, missies, dromen en ideëen van succes. Perfectie bestaat niet en zal je hier dus ook niet vinden. Inspiratie en echtheid hopelijk des te meer. Enjoy reading!



Als product manager bij November Five - full service digital solution partner - is Samuel leidinggevende van een team van experten. In samenwerking met de klant, bouwen ze digitale producten om diens visie om te zetten in digitale value.


Samuel beschrijft zichzelf als een generalist, die ervan houdt verschillende petjes te kunnen opzetten. Hij is constant op zoek naar uitdagingen en daarbij horende oplossingen en wilt het beste voor zowel zijn team als klanten.



Vrijheid vs. leiding geven

Een typische uitdaging daarin? De balans vinden tussen enerzijds het team voldoende vrijheid geven en anderzijds voldoende ondersteunen, zodat de kwaliteit voor de klant gegarandeerd wordt.


“Om die balans te vinden, heb ik veel tijd nodig gehad om de dynamiek van het team en de verschillende persoonlijkheden te begrijpen.”, vertelt hij. “Wie heeft veel vrijheid nodig om creatief te kunnen zijn? Wie heeft meer ondersteuning nodig?“


Nu, zelfs al wéét je het - zelfs al geven teamleden aan dat ze vrijheid nodig hebben - in de praktijk zie ik dat durven loslaten bij veel leidinggevenden moeilijk blijft. Logisch ook, want die controle deels opgeven over de output van je team, blijft eng.

Ook voor Samuel. Er zijn verschillende manieren om stap voor stap te leren loslaten. Voor hem heeft het geholpen om te werken aan het opbouwen van vertrouwen door enkele kleine gewoontes in te bouwen. “Tijdens de 1-1 gesprekken spendeer ik tijd om de mensen persoonlijk te leren kennen. Daarnaast ga ik met hen in gesprek over situaties waar ze nood hadden aan meer vrijheid of net extra hulp van mij misten, zodat ik daar vlot in kon bijsturen en mezelf accountable hield”.

De duidelijke purpose en voorspelbaarheid van een meeting, zorgen voor veel rust in het team!


Meetings = rust?

Naast de 1-1 gesprekken zet Samuel ook andere meeting formats in om structuur te brengen in de manier van samenwerken.

“Dat heeft ervoor gezorgd dat we veel minder ad-hoc werken en niet meer continu aan het brandjes blussen zijn. Het team durft nu niet-dringende zaken parkeren tot we samenkomen. Die duidelijke purpose en voorspelbaarheid creëren veel rust in het team. Als er minder structuur is, merk ik dat het moeilijker wordt voor mensen om zich uit te spreken. Liever iets voorzien dat af en toe wordt geannuleerd als er toch niets te bespreken valt, dan omgekeerd.”


De grootste fuck-up

“In het begin van mijn carrière deed ik mijn uiterste best om zelf alles uit te zoeken voordat ik nog maar dàcht aan toegeven dat ik iets niet wist. En dat terwijl er zoveel mensen met kennis rondom mij zaten. Hoe meer ik bijleer over de jaren, hoe meer ik besef dat ik weinig weet. Nu probeer ik dus veel meer en sneller beroep te doen op collega’s, waaronder mijn team.”

Hoe meer ik bijleer, hoe meer ik besef dat ik weinig weet.

Een heel waardevolle tip. Want het is nét door je kwetsbaar op te stellen - door een beroep te durven doen op je team - dat er snel vertrouwen wordt opgebouwd. Je team ziet dat het helemaal oké is om hulp te vragen en ziet jou als toegankelijke leidinggevende waarbij ze terechtkunnen. Niet als de perfecte know-it-all leader, die ver van hen af staat.


Hoe ziet succes eruit?

“Vanuit mijn huidige rol is succes heel duidelijk: mijn team dat zichzelf volledig kan managen. Dat betekent niet dat ik niet meer betrokken ben, maar wel dat er duidelijke rollen, afspraken, enzovoort zijn. Dat de dagelijkse “management” taken wegvallen en overbodig worden. Daardoor zou ik me nog meer kunnen focussen op het strategische aspect, zodat we meer waarde creëren voor de klant.”

48 views0 comments

Kommentare


bottom of page